Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento v F-duru, K. 138
Anders Lind: Godalni orkester nadzorovane napetosti (Voltage Controlled String Orchestra, 2020), delo za orkester in pametne telefone
***
Mieczysław Weinberg: Komorna simfonija št. 1, op. 145
Dobro uglašeno sodelovanje tehnologije in človeka je izziv, s katerim se bolj ali manj uspešno nepretrgoma ukvarjamo. Švedski skladatelj in zvočni umetnik
Anders Lind je s svojim izjemnim čutom za pravo razmerje in sinergijo obeh svetov naše sodobnosti – realnega, akustičnega ter virtualnega, elektronskega – zgradil most, ki ni le eleganten, temveč tudi zveni čudovito.
V takšnem duhu je nastal Lindov projekt
Orkester mobilnih telefonov –
ad hoc orkester posameznikov, ki načeloma niso glasbeniki, pač pa njihovi pametni telefoni služijo kot inštrumenti. Za sodelovanje ni potrebno predhodno glasbeno znanje, dovolj je dobršna mera radovednosti, nekaj zbranosti ter obilje veselja do skupnega muziciranja. Pri tem orkestru lahko torej sodeluje skoraj vsak; poleg omenjenih vrlin je treba prinesti s seboj še (napolnjeni) pametni telefon, odpreti aplikacijo, ki jo je Lind ustvaril za ta projekt (
Mobilephoneorchestra.com), in se udeležiti vaje s skladateljem. Na vaji se bomo naučili izvajati skladbo s pomočjo aplikacije, ki vsebuje animirani notni sistem s šestimi barvnimi polji in z nezapletenimi navodili za izvedbo.
Lind s projektom doseže na prvi pogled nepovezana cilja: demokratizira izvajanje sodobne orkestrske umetniške glasbe ter razvija nove glasbene možnosti za izvajanje sodobne umetniške glasbe z elektronskimi zvoki. Rezultat je zlitje elektronskih zvokov in akustične glasbe godalnega orkestra – v našem primeru izjemnega
Komornega godalnega orkestra Slovenske filharmonije pod vodstvom
Stevena Loya – ter skupno muziciranje orkestra poslušalcev in akademske zasedbe. Lind je projekt že večkrat uspešno predstavil na različnih koncih sveta in v različnih družbenih skupinah aktivnih poslušalcev. Posebej za Festival Maribor 2020 je skladatelj ustvaril novo delo.
Če ste doslej mislili, da nikdar ne boste sodelovali pri profesionalni izvedbi nove skladbe sodobnega skladatelja, in to na uglednem glasbenem festivalu, potem je napočil čas za izziv. Pridružite se nam!
Tudi drugi del koncertnega večera nam bo prinesel nekaj nevsakdanjega. Glasbeniki nam bodo predstavili utrinek iz spregledanega opusa Mieczysława Weinberga, leta 1919 rojenega poljsko-judovskega skladatelja, ki je večino življenja preživel v Rusiji. Weinberg je postal sinonim za zgodovinsko nepravičnost. Skladatelja, ki za časa življenja ni bil deležen zaslužene časti, danes postavljajo ob bok Sergeju Prokofjevu in Dmitriju Šostakoviču ter ga razglašajo za enega največjih ruskih skladateljev vseh časov.
Naj nas ta nenavadni večer spomni, da se ne le lepota, temveč tudi odkritje novega nahaja v očeh (ali ušesih) opazovalca (ali poslušalca) – oboje namreč lahko najdemo tudi v preteklosti. Potrebna je zgolj radovednost!
https://www.youtube.com/watch?v=lsX27q9MyqE
https://www.youtube.com/watch?v=Zfc_2eYDFmk
https://www.researchcatalogue.net/view/590306/590307
Pred koncertom bo potekala priprava s skladateljem in vaja z orkestrom s pričetkom ob 18. uri, v skupnem trajanju 90 minut. Pridružite se nam, če imate smisel za glasbo, četudi brez izkušenj, si pa želite sodelovati v orkestru. S seboj prinesite pametni telefon.
Sodelovanje v orkestru mobilnih telefonov je možno zgolj s predhodno prijavo v Informacijski pisarni na vstopnice@nd-mb.si ali na telefonsko številko 031 479 000.
»Pri mojem skladateljskem delu sta vselej prisotni tako tradicija kot inovativnost. Moj cilj je ustvariti umetnost, ki je relevantna za današnji čas in odprta za raziskovanje neznanih poti, a kljub temu vključujoča – takšna, ki pritegne tudi ljudi, ki sicer ne zahajajo v koncertne dvorane ali muzeje. Še posebej me zanima raziskovanje novih izvajalskih praks sodobne umetne glasbe, ki v sicer zelo tradicionalistično okolje vnašajo sodobne tehnologije. Natančneje: razvijam nova elektronska glasbila in notacijo ter raziskujem možnosti, ki jih ti lahko ponudijo skladateljskim in izvajalskim postopkom. Ob tem izhajam iz tradicije in umetniških ter izraznih zmožnostih orkestra, ansambla in instrumentalnega solista znotraj klasične glasbe.
Ponosen sem, da lahko na Festivalu Maribor predstavim tako svojo interaktivno razstavo Črte kot tudi praizvedbo skladbe Godalni orkester nadzorovane napetosti za orkester in pametne telefone (Voltage Controlled String Orchestra for orchestra and smartphones).
V obeh se prepletata tradicija in inovacija, njun cilj pa je doseči umetniški izraz, usklajen z mojo umetniško vizijo. Obe poudarjata participatorni element in gradita na vključevanju. Zame je prav to lepota tehnologije: možnost razvijanja novih inštrumentov in platform, ki so odprti, dostopni, ter ponujajo široke možnosti za alternativno in unikatno umetniško izražanje.« Anders Lind
*
Vstopnice: 15 € / upokojenci 12 € / študenti, invalidi 7,50 €.
Vstopnice s popustom je možno kupiti le v Informacijski pisarni Narodnega doma Maribor in največ uro pred koncertom na prizorišču koncerta.